UPP i deklaracje do ZUS

Każdy przedsiębiorca («Jednoosobowa działalność gospodarcza») w Polsce ma obowiązek do 20 dnia każdego miesiąca złożyć za siebie deklarację ZUS.

W deklaracjach tych wykazuje się kwotę przychodu za poprzedni miesiąc lub skumulowaną sumę przychodów od początku roku (zależy to od wybranego systemu podatkowego) oraz kwotę ZUS do zapłaty w zależności od kodu ubezpieczenia.

Jest to formularz sprawozdawczy wysyłany do ZUS elektronicznie za pośrednictwem PUE ZUS lub w formie papierowej do dowolnego najbliższego ZUS.

W przypadkach, gdy deklaracje są składane elektronicznie, są one przesyłane za poświadczeniem przez Profil zaufany.
Jeśli złożyłeś w ZUS pełnomocnictwo dla swojego księgowego, to księgowy podpisuje raporty ZUS używając swojego podpisu).

Po złożeniu deklaracji drogą elektroniczną, ZUS generuje tzw. UPP («Urzędowe Poświadczenie Przedłożenia») - wystawiane automatycznie po otrzymaniu dokumentu drogą elektroniczną. Dokument ten potwierdza poprawność formy, w jakiej dokument został wysłany.

W przypadku złożenia deklaracji do ZUS w formie papierowej, UPP nie jest generowany, gdyż dokument nie jest pierwotnie składany w formie elektronicznej, ale można go również przesłać z PUE ZUS w zakładce «Dokumenty wysłane».

INNE PYTANIA Z TEJ SEKCJI